IndexIndex  PortalPortal  KalenderKalender  GalerijGalerij  FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
za okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
zo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
do sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
do sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
zo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
vr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
do aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
di aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
ma aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR

klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan

Statistieken
We hebben 69 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is flapdrol

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

Deel | 

remmen

Go down 
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
maarten
Admin

Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 45
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

BerichtOnderwerp: remmen   zo dec 28 2008, 01:37

Zo ik zit ook niet stil hiero!!

Ik heb de twee voorste remklauwen losgehaald omdat de remmen aanliepen na het terugplaatsen. (na het voorvork verhaal)
Ik heb het hele zooitje lsgehaald en bij eerste inspectie was het uiteinde van de linker zuiger niet zo fris meer. Er mist een stuk voering (gedeelte wat tegen het remblokje duwt)
Verder zag de rest er ook uit alsof er vanaf 1985 niet meer naar gekeken was.
De zuigers gingen niet goed meer terug, waarschijnlijk door rotzooi, aangekoekte remvloeistof en versleten pakkingen.

Dussss maar weer nieuwe onderdelen bestellen en ondertussen de boel reinigen.

Remmen zijn belangrijk, dus ook hier is goed onderhoud noodzakelijk.

Later wil ik ook rvs remleidingen er op zetten. Kan ik naast lekker hard optrekken ook lekker hard remmen, hehehehehehehe

Eerst haal je de remblokjes uit de remklauw.

Vervolgens haal je de zuiger er uit.

Bij het loshalen van de zuigers moet je gewoon de remhandle inknijpen (pompen) dan komen de zuigers vanzelf naar buiten. Echter als er een blijft "plakken" en niet naar buiten komt moet je de andere zuiger vastzetten. Dat gaat goed met een lijmtang. Dan komt de vastzittende zuiger vanzelf naar buiten.
Maarrrr niet helemaal. Op een gegeven moment is de remvloeistof "op" en zul je er wat extra in moeten doen om de zuigers er uit te "pompen".
Pas op met die vloeistof, het bijt nogal schijnt het. Dus niet op huid of geverfde delen laten komen.
Als de zuigers er uit komen, komt namelijk ook de remvloeistof vrij. Houd een bakje klaar om het op te vangen.

Ok hier volgt alvast een onderdelen foto van uit elkaar gehaalde remklauwen.

slayeric

Man Aantal berichten : 285
Leeftijd : 44
Humor : 's morgens niet!!
Registration date : 07-11-08

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 04:00

Heb je de onluchtingsnippels al los gehad Maarten??? scratch Die willen nogal eens afbreken bij het losdraaien. Heb er nl. een hoop ellende mee gehad!! Linkse tap erin en uitboren en zo..

FF goed laten inwerken met WD 40 of kruipolie is geen overbodige luxe!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 12:44

Ah goed dat je het zegt. Ik heb die nog niet losgemaakt nee.
Bedankt voor de tip. Very Happy

Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 12:50

Heb je die nippels nog niet los????????????

Ik vervang jaarlijks alle remolie (en Koppeling) zowel voor als achter. De remolie en leidingen blijven dan schoon en bijkomend voordeel is dat de remkracht optimaal blijft. En je hebt nooit last van vastzittende nippels. Daarnaast maak ik de remmen op ook jaarlijks schoon zodat ze optimaal zijn. Als alles optimaal werkt heb je echt top remmen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Je cardanolie moet je ook eens verwisselen. Wedden dat dit direct merkt! Klinkt misschien raar maar hij schakelt merkbaar beter.

Laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Terug naar boven Go down
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 13:05

Ik heb die motor nu pas hmm 3 jaar geloof ik. Ik heb alle vloeistoffen altijd laten verversen door de motorzaak. Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik een remklauw uit elkaar haal.
Die nippels moet je er natuurlijk niet afhalen voordat je de zuigers er uit wil halen. Vandaar dat ze er nog aan zitten.
Ik heb nu wel door dat alleen een jaarlijkse grote beurt bij de motorzaak bij die oudjes van ons niet genoeg is echter.

maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 13:11

Citaat :
Heb je misschien wat tips?
Of wat uitleg hoe die olie van je koppeling en cardan te vervangen?

Vervangen van remvloeistof kan in dit topic Fons. Maar ik wil in dit topic niet ingaan op de cardan. Maak dan even een nieuw topic als hier interesse voor is.

Groetjes Maarten Wink

Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 13:13

Ik denk dat ik dit soort klusjes lekker bewaar voor de "Sleuteldag".
En dan hopen dat mensen zoals ZL1000 komen die jaarlijks cardanolie ed vervangen.
Moet dan een fluitje van een cent zijn.
Onderdeeltjes en vloeistoffen mee en hupsakee.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 13:14

[quote="maarten}Vervangen van remvloeistof kan in dit topic Fons. Maar ik wil in dit topic niet ingaan op de cardan. Maak dan even een nieuw topic als hier interesse voor is.

Groetjes Maarten Wink[/quote]

Snap ik Maarten, maar dan zal er toch eerst antwoord moeten komen.........
Terug naar boven Go down
st66lm6n

Man Aantal berichten : 1149
Registration date : 11-06-08

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 15:19

Ola,

Ik lees wat dingen die anders kunnen:

Demonteren

Citaat :
Bij het loshalen van de zuigers moet je gewoon de remhandle inknijpen (pompen) dan komen de zuigers vanzelf naar buiten. Echter als er een blijft "plakken" en niet naar buiten komt moet je de andere zuiger vastzetten. Dat gaat goed met een lijmtang. Dan komt de vastzittende zuiger vanzelf naar buiten.
Maarrrr niet helemaal. Op een gegeven moment is de remvloeistof "op" en zul je er wat extra in moeten doen om de zuigers er uit te "pompen".
Pas op met die vloeistof, het bijt nogal schijnt het. Dus niet op huid of geverfde delen laten komen.
Als de zuigers er uit komen, komt namelijk ook de remvloeistof vrij. Houd een bakje klaar om het op te vangen.

Demonteren
Je kan ook een fietspomp gebruiken en dat zuiger voor zuiger. Demonteer eerst de klauwen, slangen eraf en pluggen (bout M10 dacht ik) ipv de banjo bout (banjobout is met een gaatje in het midden om de vloeistof van en naar de klauw te krijgen).

Kijk wel eerst even of je de nippels los krijgt als de klauwen nog aan de vork zitten. Dan kan je wat meer kracht uitoefenen. En laat ze idd gerust een paar uur in de WD40 staan.

Verversen/vervangen vloeistof
*Om de vloeistof te verversen verwijder je eerst het deksel van het remvloeistofreservoir, zwarte ding op je stuur waar de remhandel in gaat. Open vervolgens de ontluchtnippel op de klauw welke je als eerste gaat doen en pomp door het inknijpen van je remhandel de vloeistof via de ontluchtnippel naar buiten.
*Het is verstandig om een slangetje aan de nippel te doen welke je in een plastic fles vastmaakt met tape oid. De oude vloeistof komt dan gelijk in de fles terecht.
*Hou met het wegpompen van de oude vloeistof het nivo in het reservoir in de gaten. Je moet altijd zorgen dat je die niet helemaal leeg pompt omdat je anders lucht ipv vloeistof de leiding in jaagt. Om de oude vloeistof te vervangen giet je telkens het reservoir vol totdat er schoon en heldere vloeistof uit de nippel komt.
*Sluit de nippel en ga zo verder naar de volgende klauw. Voor de leken: alleen de voorremmen zitten op het stuur. Bijde door 1 handel te bekrachtigen. Voor de achterrem moet je het reservoir thv je rechter achtervoet hebben.

*Om een leeg remsysteem te vullen ga je enigsinds op dezelfde manier aan de slag. Nu vervang je alleen de lucht voor vloeistof. Let goed op dat de vloeistof niet omhoog spuit uit het reservoir tijdens het pompen.
*Om dit goed te laten verlopen zal je met pompen de handel ingeknepen moeten houden, de nippel sluiten en de handel weer loslaten. Nippel weer los, handel inknijpen, nippel vast en handel weer los. Net zolang totdat er alleen nog remvloeistof uit komt en er helemaal geen lucht meer in het systeem zit.
*Nog handiger is een remvloeistofpompje, speciaal gemaakt om de vloeistof door de leiding te "trekken" ipv te pompen. Dit apparaatje zuight de vloeistof via de nippel naar buiten.

LET OP: Maarten zei het al maar kijk uit met remvloeistof, dit bijt oa in de lak.
* Dit soort "standaard"onderhoud wordt goed besproken in de manual en is eigenlijk overbodig hier te plaatsen. In de manual leggen ze het mijns inziens een stuk duidelijker uit.
*Zorg ook voor een schone werkomgeving en wees zuinig op het deksel met pakking van het reservoir. Houd deze goed schoon, remmen zijn belangrijk. geek

Groetjes Peet
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.eliminatorclub.nl
st66lm6n

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 15:32

Fonzilla schreef:
maarten schreef:
Vervangen van remvloeistof kan in dit topic Fons. Maar ik wil in dit topic niet ingaan op de cardan. Maak dan even een nieuw topic als hier interesse voor is.

Groetjes Maarten Wink

Snap ik Maarten, maar dan zal er toch eerst antwoord moeten komen.........

scratch

Snap ik niet helemaal??

@Maarten: niet helemaal relevant maar toch: http://bravo.messageboard.nl/33189/viewtopic.php?t=58&highlight=remvloeistof

GrP
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 15:48

[quote="AdminSnap ik niet helemaal?? GrP [/quote]

Wanneer ZL1000 met wat tips zou komen zouden we dat kunnen afsplitsen naar een eigen "Cardan Olie Verversen" topic en een "Koppeling Olie Verversen" topic bedoel ik eigenlijk.
Terug naar boven Go down
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 16:42

Bedankt voor de aanvulling en tips Peet.

Ik zit een beetje in mijn maag met de zuigers. Als je vooral de rechter zuiger op de foto bekijkt denk ik meteen aan vervangen.
Op cmsnl kosten deze zuigers een kleine 50 euro per stuk. Heeft iemand misschien een adresje waar dit goedkoper kan?
Ik wil in ieder geval ook de pakkingringen en wat andere rubbers vervangen.
Ik wil natuurlijk niet gaan lopen beknibbelen bij iets belangrijks als remmen, maar als het goedkoper kan, dan graag.

Op het moment ben ik aangekoekt wit hard spul aan het verwijderen uit de randen waar de rubber pakkingen zaten. Dit moet weer mooi glad worden zodat de nieuwe pakkingringen er goed in passen en niet gaan lekken.
Ik doe dit met een klein plat schroevendraaiertje. Het gevaar hierbij is wel dat je krassen veroorzaakt in het gladde oppervlak. VOORZICHTIG DUS!!!

Laatst aangepast door maarten op zo dec 28 2008, 16:49; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
st66lm6n

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 16:50

maarten schreef:
Bedankt voor de aanvulling en tips Peet.

Ik zit een beetje in mijn maag met de zuigers. Als je vooral de rechter zuiger op de foto bekijkt denk ik meteen aan vervangen.
Op cmsnl kosten deze zuigers een kleine 50 euro per stuk. Heeft iemand misschien een adresje waar dit goedkoper kan?
Ik wil in ieder geval ook de pakkingringen en wat andere rubbers vervangen.
Ik wil natuurlijk niet gaan lopen beknibbelen bij iets belangrijks als remmen, maar als het goedkoper kan, dan graag.

Hey Maarten, ik heb ze toen nieuw besteld voor mijn 4 zuigerige Tokico klauwen. Zag er ook ongeveer zo uit. Toch een beetje spijt van gehad achteraf gezien de prijs en de functie van het versleten gedeelte.

Het is het gedeelte wat tegen het remblok aandrukt maar het kan volgens mij geen kwaad als dat niet helemaal gaaf is. Mischien dat hij wat herrie kan maken maar het zal de werking volgens mij niet beinvloeden. Is dit nou wel het geval dan zou je het rode gedeelte kunnen verwijderen en vervangen voor een ander drukvlak. Zolang hij maar recht is en blijft zitten waar hij hoort.

Doe hier wel eerst even navraag over, bij je motorboer of van Marc ofzo. Voorremmen zijn het allerbelangrijkste aan je hele motor zou k zeggen.

Peet

Laatst aangepast door Admin op zo dec 28 2008, 16:55; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
st66lm6n

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 16:54

Fonzilla schreef:
Tnx Peet,

super service!
En het maakt het forum weer en stuk completer.

Komt goed Fonz!

Toch kan je in dit geval zelf ook een nieuw topic openen met een vraag over de carcan olie. Je zou zelfs in de manual kunnen kijken en het antwoord al geven. Nu is het aan een moderator om het weer te knippen en plakken enzo.

@Maarten: ipv een schroevendraaier heb ik een plastic pen gebruikt. Krast niet, wel meer arbeidsintensief.
Terug naar boven Go down
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 16:57

Ja ik wil hier niet te nonchalant mee omspringen. Ik dacht dat dat oppervlak bedoelt was om hitte "op te vangen" zeg maar, zodat de remvloeistof niet te heet word.
Ik zal even verder onderzoek doen en misschien weet Marc hier idd wat meer van.

Gr Maarten

Marc

Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 59
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo dec 28 2008, 20:22

Ha Luitjes,

Was met m'n papierzooi bezig. Moet voor het eind van het jaar af.

En ik dacht, even pauze, kijken wat ELI doet.

Maarten op jou vraag van de rem-zuigers.

Als je logisch nadenkt, wil je natuurlijk geen warmte van de remblokken afvoeren naar de zuigers, dus.....naar de remvloeistof. Maar dat is niet het belangrijkst.

De reden van de "ingelegde" zitting, is inderdaad gedaan, om een isolator tussen aluminium en staal van het remblokje te krijgen.

Als de zuiger uitzet door de hitte, kan hij vastlopen in de cilinder.

Wat betreft de beschadiging, is het wel belangrijk, dat de zuiger niet kantelt. Er komt toch wel wat kracht op te staan.
Kantelt de zuiger, dan kun je ervan uitgaan, dat hij een keer begint te lekken.

Groetos, Marc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   wo dec 31 2008, 21:31

Ok bedankt voor de uitleg Marc.

Ik heb besloten dus toch maar nieuwe remzuigers en pakkingen te bestellen.
Ook heb ik roestvrijstalen remleidingen besteld en rubbers voor op de remklauw.

Op de oude remleidingen staat de datum van fabrikage. Kijk hier eens naar is mijn tip. Op sommige remleidingen schijnt ook de datum te staan wanneer ze vervangen moeten worden.
Op mijn remleidingen stond alleen de datum van fabrikage en dat was: schrik niet..... eind 1984!!!!!
Tijd voor vervanging zou ik zeggen.
Het kost allemaal wel wat maar dit alles kan wel van levensbelang zijn.

Ik stop straks weer op een duppie hehehehehehe Wink

Groetjes Maarten

maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   za jan 03 2009, 01:41

Even een kleine update:

Ik heb vandaag de achterremklauw ook maar helemaal losgehaald in afwachting van de onderdelen die ik besteld heb.
Deze is precies hetzelfde als de voorremklauw. Ik ben nog bezig met schoonmaken van de onderdelen. Ook hier zit van dat witte aangekoekte spul in de pakkingranden van de remzuigercilinder. (klopt dit woord?)
Verder ziet het er allemaal wat beter/ schoner uit als bij de voorremmen. Waarschijnlijk omdat de achterrem minder zwaar belast wordt over het algemeen.

Bij deze zet ik er echter geen staalflex remleiding op omdat hij achter goed genoeg remt en soms zelfs te goed. (kan ook mijn manier van remmen zijn hehehehe) Ik vervang de oude leiding wel door een rubberen leiding aangezien deze ook erg oud is.

Verder vervang ik de rubbers en de pakkingen van de achterste remklauw. Het is verstandig om de pakkingen na het loshalen sowieso te vervangen, ook al zien ze er nog goed uit.
De zuiger zelf is nog in orde dus die vervang ik niet.

Groetjes Maarten

maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   za jan 10 2009, 21:16

Ik heb de meeste onderdelen binnen nu. Ik wacht nog even met monteren van de remklauwen totdat ook de staalflex remleidingen binnen zijn.

Maar ik heb een vraag. Ik heb de nieuwe remzuigers binnen nu, ze passen wel goed maar ze zijn iets anders. Je kunt hier het binnenwerk uithalen namelijk. Bij de oude kon dit volgens mij niet.

Op deze foto zie je hoe het er uit ziet als de zuiger compleet is:

Op deze foto zie je hoe ik het binnenwerk er uit heb gehaald. Mijn vraag is: moet ik nu het binnenwerk insmeren met kopervet? (ik heb trouwens aluminium vet)

Groetjes Maarten

Marc

Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 59
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

BerichtOnderwerp: Re: remmen   zo jan 11 2009, 12:34

Ha Maarten,

Daar kun je rustig wat vet aan doen, dat kan geen kwaad.
Het enige nut wat het heeft, dat je het inzet-stuk er eventueel weer uit kunt halen
als deze zou breken ( net als de oude ).
Alleen is de vraag, of je de inzet los kunt krijgen ?? voor het geval dit eens zou gebeuren.

Groetos, Marc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   za jan 24 2009, 22:07

De remleidingen zijn binnen!!!! cheers

Hoe blij kun je zijn! Hehehehehe
Morgen ga ik ze monteren en dan............. is mijn eli weer rijklaar!!!!
En mooi op tijd want ondanks de vele regen begint het alweer zachtjes te kriebelen bij mij.

maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   di jan 27 2009, 00:45

Zo hier het resultaat:

Ik ben weer grotendeels tevreden.
Grotendeels want er is een fout gemaakt kwamen we achter bij de montage.
Wie aan de hand van de tweede foto de fout kan vinden, wint een kop koffie. Wink
Peet en Fons zouden het zeker moeten zien.

Gr Mrtn

Taekyon

Man Aantal berichten : 68
Leeftijd : 63
Humor : echt wel
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: remmen   di jan 27 2009, 00:50

achterremleiding niet vernieuwd ?? ga ik nu door voor de koelkast ???

martin
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: remmen   di jan 27 2009, 00:54

Nee helaassssss!!!! Pweeep pweeep pweeep pweeeeeeeeeeep!!!!! Je hebt wel gelijk, maar dat is geen fout.
Je zit wel ergggg warm. Very Happy
Kleine hint, het antwoord is te vinden in een ander soortgelijk topic in de garage.

Taekyon

Man Aantal berichten : 68
Leeftijd : 63
Humor : echt wel
Registration date : 01-11-08

BerichtOnderwerp: Re: remmen   di jan 27 2009, 01:02

er is bij jou dus een voorremklauw gemonteerd..................

jippie

martin
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: remmen   

Terug naar boven Go down

remmen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: GARAGE-