IndexIndex  PortalPortal  KalenderKalender  GalerijGalerij  FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
za okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
zo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
do sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
do sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
zo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
vr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
do aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
di aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
ma aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR

klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan

Statistieken
We hebben 69 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is flapdrol

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

Deel | 

voorvork en achtervering

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wimmo

Man Aantal berichten : 98
Leeftijd : 60
Humor : ja
Registration date : 15-11-08

BerichtOnderwerp: voorvork en achtervering   ma apr 13 2009, 17:24

Ik las van de week in de handleiding van de ZL 900 dat er lucht in de voorvork en de achtervering kan worden geblazen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb geprobeerd de druk te meten, maar de teller bleef op 0 staan. Bij de benzinepomp heb ik volgens mij wel lucht in de voorvork kunnen blazen, maar in de vering niks. Kan natuurlijk zijn dat die pomp niet goed was.... Of zouden mijn 'ventielen' niet meer goed zijn? Hoe controleer ik dat? Ik zou denken dat als er ergens een lek zit er (ook) olie uit zou moeten lopen.

Welke techneut helpt mij verder?

Wimmo
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://www.freewebs.com/wim-molenaar/index.htm
st66lm6n

Man Aantal berichten : 1149
Registration date : 11-06-08

BerichtOnderwerp: Re: voorvork en achtervering   ma apr 13 2009, 18:03

Ik heb ermee geexpirimenteerd maar mocht weinig verschil merken.

De juiste druk is 0, gewoon alletwee de ventieltjes indrukken en leeg laten lopen.
Stugger maken gaat bijna niet en de kans dat er in de 1 meer komt dan de ander is groot.

Ook achter weinig effect, zelfde verhaal. Leuk geprobeerd maar niet echt succesvol.
Wel kan je achter de veren stugger maken voor zwaardere belasting. Heb hem zelf meetal op 3 staan.

Groet Peet
Profiel bekijken http://www.eliminatorclub.nl
maarten
Admin

Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 45
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

BerichtOnderwerp: Re: voorvork en achtervering   ma apr 13 2009, 18:20

Euh Wimmo, pas je wel een beetje op?? Als je te veel lucht er in pompt kan dit keeringen beschadigen en dan heb je een lek.
Met de luchtslang van het benzine station die veeringen vullen lijkt me niet helemaal goed.
Ik doe ook zoals Peet, gewoon geen extra lucht erin. Ik vind het hele luchtdruksysteem bij onze Eli's een beetje hmmmm dubieus zeg maar.

Ik heb het manual er even bijgepakt: Schokbrekers achter.

Citaat :
CAUTION:

Inject air little by little so that airpressure does not rise rapidly. Air pressure exceeding 490 kPa (71 psi) may damage the oil seal.
Verder staat er nog dat 0 atmosfeer geschikt is voor een berijder van gemiddeld gewicht zonder bagage.

Laat dus maar lekker op 0 staan zoals Peet al zei.

Gr Maarten
Profiel bekijken
wimmo

Man Aantal berichten : 98
Leeftijd : 60
Humor : ja
Registration date : 15-11-08

BerichtOnderwerp: Re: voorvork en achtervering   di apr 14 2009, 12:53

Hi mannen,

dank voor de reacties en de waarschuwingen. Natuurlijk ben ik voorzichtig, ik heb de manual ook gelezen. En gezien dat 'normaal' de druk 0 is. Maar deze voorziening zit er toch niet voor Jan L.? tongue Ik wil het gewoon wel eens proberen. Ik hoor dan ook graag nog reacties en/of ervaringen van anderen. Mijn achterveren staan op 4. Ik ben nu eenmaal zo'n 90 kilo. En ik ben daar tevreden over.
Maar de voorvork vind ik te slap. Bij normaal rijden heb ik al zo'n veeruitslag van 10 centimeter. Dat lijkt mij nogal veel. Wellicht een kwestie van andere olie? Maar die ga ik niet zelf vervangen, dat gaat mijn petje te boven, vrees ik.

N.b. ik gebruik een luchtpomp waarbij je eerst de druk instelt en daarna pas gaat pompen. Kan dus niet gauw te veel zijn. Een verschil tussen beide vorkpoten is wel mogelijk, maar ook wel weer te herstellen. Voorzichtig toch? lol!

Nogmaals dank voor de reacties.
Profiel bekijken http://www.freewebs.com/wim-molenaar/index.htm
maarten
Admin

Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 45
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

BerichtOnderwerp: Re: voorvork en achtervering   di apr 14 2009, 13:49

Hoi Wimmo,

Ik heb er toen 15W voorvork olie in gedaan ipv de voorgeschreven 10W. Hierdoor wordt de voorvork vering ook stugger. Tevens heb ik er iets meer olie in gedaan dan voorgeschreven.
Ik heb in ieder geval aanzienlijk minder last van het "hobbelpaard" effect nu. Maar omdat de verhouding lucht/ olie nu niet meer klopt, doe ik er ook geen extra lucht meer in.

In het verleden ook wel eens mee geexpirimenteerd, maar de lucht ontsnapte toch erg snel weer en dan heb je kans dat de ene poot stugger is dan de andere.

Zie ook: klik hier voor meer info.

Gr Maarten

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: voorvork en achtervering   

voorvork en achtervering
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: GARAGE-
Ga naar: