IndexIndex  PortalPortal  KalenderKalender  GalerijGalerij  FAQFAQ  ZoekenZoeken  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  RegistrerenRegistreren  Inloggen  Oude-ForumOude-Forum  RIJ TECHNIEKRIJ TECHNIEK  Kawa-Eliminator TECHKawa-Eliminator TECH  International forumInternational forum  
Laatste onderwerpen
» vraagje thermostaat
za okt 15 2011, 16:13 van st66lm6n

» Jippieeee
zo maa 21 2010, 14:41 van maarten

» vaarwel!
do sep 03 2009, 20:13 van MARKZL1100

» knipperlichtsteun voor
do sep 03 2009, 12:23 van st66lm6n

» snelheidsmeter
zo aug 30 2009, 00:34 van slayeric

» POWER CRUISERS of toch wat anders
vr aug 28 2009, 15:51 van DiMMaX

» FORUM IN ONDERHOUD
do aug 27 2009, 17:46 van st66lm6n

» Gezocht: deskundige sleutelaar voor mijn ZL 900
di aug 25 2009, 13:45 van maarten

» Wie waar vandaag
ma aug 24 2009, 18:14 van Appelman

BUIEN RADAR

klik op het plaatje
om naar
buienradar.nl
te gaan

Statistieken
We hebben 69 geregistreerde gebruikers
De nieuwste gebruiker is flapdrol

Alle gebruikers hebben in totaal 5825 berichten geplaatst in 250 onderwerpen

Deel | 

Welke olie in het blok

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
maarten
Admin

Man Aantal berichten : 856
Leeftijd : 45
Humor : dreug
Registration date : 30-07-08

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   vr apr 17 2009, 14:05

Citaat :
Van een minerale 10W40 zonder toevoeging, gaat de koppeling plakken.

Hmmmm komt dan de koppeling te plotseling op terwijl je hem beheerst probeerd laat op te komen??
Dat heb ik namelijk af en toe en ik heb minerale olie.

Citaat :
Kunnen we deze eindeloze discussie ook weer sluiten.

Liever niet, hierdoor kom ik namelijk wel steeds meer te weten.

Ik heb de laatste keer dus Gastrol 10W 40 gebruikt.
Nu staat er heel wat op die fles. Namelijk o.a.: SAE 10W40, API SG, JASO T 903:2006 - MA wear protection Formula
Ik ga eens even uitzoeken wat dat nu eigenlijk allemaal betekend.

Latersss

maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   vr apr 17 2009, 14:45

Pffff even gezocht maar kon nog niks vinden. Allemaal pagina's in het Deens of Zweeds of zo.

Verder kwam ik terecht op het motor forum. Nogmaals pffffff.

Misschien heeft Marc toch gelijk. Je kunt hier eindeloos over dicuzeuren zeg. De een zegt dit, de ander weer dat. En ze komen allemaal even professioneel over. En allemaal hebben ze een degelijke uitleg. En toch komt de een op minerale olie uit en de ander op synthetisch.
Misschien dat ik eens halfsyntetisch ga proberen, maar echt duidelijker wordt het er allemaal niet op met al die verhalen.

Ik ga het zelf ervaren dan maar. Zoals Marc eigenlijk al zei.

Misschien ga ik lekker zelf verschillende soorten olie mixen. Slaolie, naaimachine olie, olijfolie, motorolie (mineraal en syntetisch) en om af te toppen wat Durex glijmiddel. lol!

Groeten Maarten

Highway Star

Man Aantal berichten : 43
Leeftijd : 33
Humor : -en tactloos...
Registration date : 19-11-08

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   vr apr 17 2009, 17:50

Vergeet er ook niet ff in te tuffen Maarten.. wedden dat je Eli met gemak 400+ kan Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken http://www.running-with-scissors.nl
st66lm6n

Man Aantal berichten : 1149
Registration date : 11-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   vr apr 17 2009, 18:45

Dit staat in de service manual ZL900 en ZL1000,
Zou in principe goed moeten wezen.

Nou zijn we wel een aantal jaren verder en is er mischien een beter optie, maar dat neemt niet weg dat wat er staat geschikt is voor deze motoren.

Groet Peet

(ik weet het ook niet meer. Heb er zelf al verschillende gedachten over gehad en ook verschillende uitlatingen over gedaan maar ben het spoor bijsterder dan ooit).

het stukje van Maarten schreef:
De API kwaliteits-classificatie (alleen benzine-varianten):

SA: Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken, de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een stolpuntverlagend en een antischuimmiddel.

SB: Voor motoren die onder lichtebedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxydatie en lagercorrosie noodzakelijk is.

SC: Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, lagercorrosie en sludgevorming (drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse autofabrikanten voor blokken van 1968 tot 1971.

SD: Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor benzinemotoren van 1968 tot 1971.

SE: Deze olie geeft meer bescherming tegen olie-oxydatie, lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur.

SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage, oxydatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxydatie-stabiliteit. Voorgeschreven door automobielfabrikanten vanaf 1980 tot 1985.

SG: Olie voor benzinemotoren tot 1990, geschikt voor turbo.

SH: Olie voor moderne benzinemotoren. Zeer sterk brandstofbesparend.

Heb zelf altijd deze:

Synthetic BLEND

Nou staat SAE alleen weer niet in het lijstje van de API scratch

study
Profiel bekijken http://www.eliminatorclub.nl
st66lm6n

Man Aantal berichten : 1149
Registration date : 11-06-08

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   vr apr 17 2009, 19:01

Citaat :
volgens kawaflevo is het beste een vol synthetische olie te gebruiken.
(10W40 is semi synthetisch en 5W40 is een vol synthetische olie.)

Ook van de link van Maarten,

Citaat :
(Aanvulling d.d. 26-07-2002 geschreven door Martijn Klaassen)

Oliepompen uit de oudheid hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliŽn in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliŽn (vanwege dopes). Wanneer een klassieker altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bv na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.

Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliŽn:

Olie op basis van polyglycol:
niet mengbaar met mineraal (vlokvorming)
oplossen van verf (niet morsen)
aantasten van pakkingen (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie)
Olie op basis van poly(alpha)olefin:
mengbaar met mineraal
tast pakkingen niet aan

De ZL heeft een schottenpomp. Ik heb dit al eerder aangehaald ivm bovenstaand over synthetische olie. Lijkt mij nu dus vrij duidelijk dat een halfsyntheet het beste is in SAE10W40 voor onze motor.

Lijkt mij toch het meest voorkomende antwoord op de groote vraag: welke olie in onze motoren.

De olie toevoer naar het derde big-end lager zou met een vol syntheet dus kunnen afnemen. Ook boven in de kop waar al grote verliezen geleden worden door speling op de nokkenassen is een beetje druk wel lekker. Marc heeft hiermee geexperimenteerd en weet waar hij over praat. ( What a Face )
Profiel bekijken http://www.eliminatorclub.nl
Marc

Man Aantal berichten : 557
Leeftijd : 59
Humor : Als een boer met kiespijn
Registration date : 22-10-08

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   za apr 18 2009, 12:45

Goede morgen Luitjes.

Groetos...uit het warme George.

Ja....ja....

Misschien komen we er nog wel een keertje uit.

Alles bij elkaar genomen, hebben we nu een hoeveelheid ervaring, en technische gegevens om een beter beeld te krijgen.

*1 Op minerale olie zoals 10W40 en 10W50 loopt het blok best goed. En dan praat ik over gewone "auto" motorolie.
Ik heb er al heel wat liters in gegooid, dus ik kan er denk ik wel een beetje over meepraten.( lekje tussen carter helften)
Minerale olie heeft wel het nadeel, dat er wat "verbrande" afzetting op de koppeling-platen komt, waardoor deze niet mooi "oppakt",
maar eerder "hapt" op een bepaald punt. De boel gaat er echt niet van kapot, het voelt alleen een beetje onhandig aan.

*2 Synthetische Olie heeft hele goede eigenschappen. De oliefilm blijft lang in stand, ook onder zware belasting.
Het nadeel is wel, dat deze film erg dun is, en voor onze Eli naar mijn mening niet echt geschikt, als we letten op slijtage speling en belabberde
toleranties op de lagers.
Voor de lol, heb ik een keer de losse kop afgeperst. Hiermee bedoel ik dus de kop waaraan de v-vormige olieleiding zit.
Synthetische olie op 80-90 graden, en dan met een pompje door de hoofdleiding geperst.
Je wilt niet weten, hoe makkelijk de olie er dan langs de nokkenas lagers en tuimelaars uit pist.
Hieruit leidde ik dan ook af, dat slijtage van de lagers in de kop, zeker verantwoordelijk zijn voor het kapot lopen van het derde big-end lager.
Er loopt zo'n groot volume olie weg op de kop, dat het big-end lager, dat een veel kleinere tolerantie heeft, gewoon weg niet voldoende olie krijgt, omdat er te weinig druk is, om de olie in het lager te persen. Daarbij zit de kop en het 3e, ook nog eens op dezelfde leiding !!
Vandaar het voordeel van de bypass. Hierdoor stuur je een groter volume naar deze leiding.
Logisch, als je er maar voldoende volume in duwt, zal je een punt krijgen dat je er meer in gooit, dan eruit loopt. En....dan bouw je druk op !!

Uit ervaring heb ik gemerkt, dat met vol-synthetische olie, het blok veel meer lawaai maakt.
Zou je een gloednieuw blok hebben, met minimale toleranties ( niet die belabberde van de Eli ), dan zou ik zeker vol-syntheet aanraden.
Niek heeft in zoverre gelijk met het gebruik van vol synth. olie, dat hierdoor het 3e beter gesmeerd wordt, omdat de olie er zich makkelijker tussen kan zetten ( dunner ), maar het heeft wel een nadelige werking op het gehele smeersysteem, omdat je met dit dunne water, geen druk overhoud,
en de oliepomp van onze Eli, zoals al besproken, hier niet echt voor geschikt is.

Conclusie dus !!! scratch

SAE10W40 Half Synthetische olie...... " best of both worlds ". En daarbij sluit ik me aan bij de logica, alhoewel ik er af en toe ook wel eens wat anders bij gooi, omdat ik toevallig niets anders bij de hand heb.

Groetos, Marc

Groetos, Marc
Profiel bekijken http://www.kawa-eliminator.com/home/index.html
maarten
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   zo mei 10 2009, 18:34

Ik heb halfsyntheet er in gegooid nu.
Maakt meer herrie maar koppeling plakt minder.

Jo

Man Aantal berichten : 67
Leeftijd : 31
Humor : als medicijn
Registration date : 08-03-09

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   zo mei 10 2009, 19:01

Ik heb er ook halfsyntheet in.. En het verhaal van hierboven klinkt in mijn oren heel erg begrijpenlijk.

groeten Jordi
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Welke olie in het blok   

Welke olie in het blok
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
 :: Eliminator :: GARAGE-
Ga naar: